Nasza GaleriaStrona Główna

Letni wypoczynek Koła TPD w Okunince nad J. Białym

Od 7 do 20 lipca, dzieci i młodzież z ząbkowskiego Koła Pomocy Dzieciom i Młodzieży Niepełnosprawnej TPD wypoczywały na dwutygodniowym turnusie rehabilitacyjnym w Okunince nad J. Białym w woj. lubelskim.
Miejscowość ta jest typowo wypoczynkowa, położona wokół jeziora, w pobliżu Lasów Włodawskich.
Przebywaliśmy w Ośrodku Rehabilitacyjno-Wypoczynkowym ,,Astur”.
Z pogodą było różnie, jak zresztą wszędzie w te wakacje. Początkowo dni były chłodne i wietrzne, ale z dnia na dzień robiło się coraz cieplej, aż nadeszły upały. Pierwsze, chłodniejsze dni wykorzystaliśmy na zwiedzanie okolicy i dalsze wycieczki. W drugim tygodniu czas spędzaliśmy przeważnie nad wodą, gdyż była sprzyjająca ku temu aura.
Zwiedziliśmy pobliską Włodawę, która zasłynęła jako miasto trzech kultur: unickiej, żydowskiej, katolickiej. Byliśmy w kompleksie muzealnym kultury żydowskiej. Większość z nas po raz pierwszy w życiu przestąpili próg żydowskiej synagogi. Zwiedziliśmy dwa różne, stojące obok siebie domy modlitwy, dawnych i przedwojennych Żydów włodawskich. Poznaliśmy ciekawe obrzędy, kulturę, zwyczaje narodu, który kiedyś licznie zamieszkiwał nasz kraj.
Bardzo atrakcyjna była wycieczka do Lwowa. To dawne polskie miasto jest bardzo ubogie, zaniedbane, zabytki nie restaurowane. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od słynnego Cmentarza Łyczakowskiego, gdzie znajduje się wiele grobów znanych Polaków (walecznego Ordona, Konopnickiej, rodziny Herbertów). Potem przeszliśmy na odnowiony już Cmentarz Orląt Lwowskich, który robi ogromne wrażenie. Później odwiedziliśmy mnóstwo świątyń ormiańskich, unickich, a także katolickich.
Miasto liczy 800 tysięcy ludności, a 70% mieszkańców jest chrześcijanami unickimi, uznającymi zwierzchność papieża. Widzieliśmy także najpiękniejszy w Europie pomnik A. Mickiewicza.
Podczas turnusu zwiedziliśmy przepiękną, bogatą cerkiew prawosławną ojców Oblatów w Jabłecznie i starą , drewnianą cerkiew unicką ojców Marianów w Kostomłotach. Odwiedziliśmy także miejsce kultu Maryjnego, Kodeń - kościół z cudownym obrazem Matki Boskiej, słynący z łask.
Na naszym szlaku wycieczkowym znalazł się jeszcze Zamość. Jest to stare, piętnastowieczne miasto założone przez hrabiego Jana Zamoyskiego. O godzinie 12-tej posłuchaliśmy hejnału, który jest trąbiony tylko na trzy strony świata. Na zachód, w stronę Krakowa trębacz nie oznajmiał czasu, na znak dawnego zagniewania się Zamościa na Kraków. Podziwialiśmy piękno Ratusza i wytworność kamienic wokół rynku. Podcienie i attyki tych zabytkowych budowli wyróżniają je od stylu starych kamienic w innych miastach. Zwiedziliśmy piękną katedrę, w której spoczywają zwłoki założyciela miasta i fundatora wielu budowli, dzisiejszych zabytków.
W czasie, gdy sprzyjało nam słońce korzystaliśmy z kąpieli słonecznych i wodnych. Pływaliśmy na rowerach wodnych, kajakach, a także statkiem, żaglówką, motorówką. Odważniejsi byli nawet ciągnięci przez łódkę motorową na materacach i bananie, co groziło upadkiem do wody. Jednak nasza ekipa wyśmienitych pływaków nie dała się zrzucić do wody, pomimo usilnych starań pana kierującego motorówką.
Wrażeń było mnóstwo, ale niestety wszystko szybko się kończy. Nadszedł czas powrotu do ukochanych Ząbek.
Zdążyliśmy szczęśliwie powrócić do domów, przed szalejącą następnego dnia w Okunince nawałnicą, w której ucierpieli ludzie..
Składamy serdeczne podziękowanie Powiatowemu Centrum Pomocy Rodzinie w Wołominie, Fundacji Bankowej im. Dr Kantona, Fundacji Wspólna Droga za dofinansowanie turnusu rehabilitacyjnego naszych podopiecznych.

Dzieci i Rodzice z Koła TPD w Ząbkach

WSZYSTKIE DZIECI SĄ NASZE !!!